IJsland 2016

14 februari 2016, Valentijnsdag, of liever gezegd inpak dag!!!

IMG_4987Na een dag wassen is het vandaag de dag om onze backpacks in te pak
ken! Al weken ligt al mijn camera zooi in de vensterbank te wachten en sinds gister ligt dus ook mijn hele wintercollectie uitgestald op de slaapkamervloer. Ready for Iceland!!

De weersvoorspellingen zijn nogal wisselend, de afgelopen week heb ik dagelijks de verschillende websites en apps bekeken, maar uit ervaring weet ik dat het daar om de 5 minuten veranderd, dus ik heb me er maar bij neergelegd dat ik het maar op me af moet laten komen. Afijn, het wordt dus sneeuw, regen of zon.. of allemaal tegelijk..

Terwijl ik dit bericht schrijf, sta ik ook gelijk bananenpannenkoeken te bakken. Geen goede combinatie kan ik zeggen, het komt niet ten goede van het ontbijt, maar het is met liefde gemaakt op deze Valentijnsdag!

Dit jaar staan er voor het eerst wat meer activiteiten gepland dan de vorige 2 keer dat ik op IJsland was. Op woensdag de Winter Whale Watch, ofwel een Killer Whale tour en op vrijdag een Gletsjer tocht. Hopelijk kunnen we mooie foto’s maken en jullie tijdens ons korte tripje een beetje op de hoogte houden van onze avonturen!!!

16 februari 2016, Hafnarfjörður

Unknown-3De dag vliegt voorbij op zo’n reisdag, het is inmiddels 21.45 ( in Nederland is het 1 uur later ) maar het voelt alsof het midden in de nacht is. Onze vlucht is eigenlijk vrij soepeltjes verlopen, al krijg ik het toch maar niet voor elkaar om zonder zweethanden te zitten. We kunnen niet allemaal een held zijn he. Tegen 16.30 zaten we gereed in onze grijze – met spikes bewapende – Suzuki Swift, op weg naar Hafnarfjörður, wat iets van Havenfjord moet betekenen. Het is een stad ten Zuiden van Reykjavik, volledig omringd door lavavelden, dat bekend staat om de Vikingfeesten die in juni worden georganiseerd.

Unknown-4Binnen een half uur arriveren we op onze bestemming, maar het ophalen van de sleutel ging nog niet zo soepel. Deze bevond in een box naast de deur, die geopend kon worden met een cijfercode. Niet zo moeilijk toch… nog net niet doorweekt toch maar aangeklopt bij de buurman, want zo handig waren wij dan toch niet. En ja… het weer is nog niet best, heel, heel veel regen en zelfs al sneeuw!

Spullen snel gedropt en een hapje gegeten bij het Vinking restaurant, waarna we nog wat kleine boodschappen hebben gedaan! Rijden hier is overigens tot nu wel goed te doen, alleen is de regen in combinatie met winterse neerslag nog even wennen, wat vooral Petra erg grappig vindt. Ik zeg maar zo ‘beter een keer teveel voorrang geven (ook op rotondes ), dan een keer te vaak voorrang nemen.’

Morgen staat de Golden Circle op ons programma, nog even genieten van een koud IJslands biertje en dan naar bed.

20 februari 2016, Tijd voor een IJsland uptdate

Sorry voor deze late update, maar IJsland is hard werken ;-). Laat naar bed en erg vroeg opstaan, dan schiet een blog bijhouden er wel eens bij in. Maar ik zal jullie even in vogelvlucht door de afgelopen dagen meenemen.

GetAttachment.aspxDinsdag 16 februari hebben we de Golden Circle road trip gedaan, het National Park Thingvellir lag als eerst op de route. Vanuit Reykjavik heb je een leuke tocht door het besneeuwde landschap, waar sommige mensen nog wel aan moeten wennen. Zo hebben we onderweg nog wat Aziaten uit de berm geholpen, zelfs met een dikke 4×4 kreeg hij zijn Kia niet uit de sneeuw. Met wel 100 buigingen en ‘thank you thank you’s’ zijn we bedankt, hopend dat Karma dit ook heeft gezien.

Thingvellir is het park waar de Amerikaanse en Europese tektonische platen uit elkaar drijven en je een enorme scheur in de aarde ziet. Ik heb me laten vertellen dat dit The Wall is uit ‘The Game of Thrones’, so then we where on the other side of the Wall.

GetAttachment-1.aspx

Geysir en Gullfoss zijn de volgende locaties waar we naar toe gaan tijdens deze road trip. Deze liggen vlak bij elkaar, maar is vanaf Thingvellig nog wel een eindje rijden, maar dat is met dit uitzicht geen straf.

GetAttachment-3.aspxNa een nacht met sneeuwstormen zijn we woensdagochtend op tijd vertrokken naar het schiereiland Snæfellsnes, waar hopelijk onze Winter Whale tour op ons wacht. Wederom een road tripje van een paar uurtjes, over soms wat slecht ontdooide wegen.

Ruim op tijd zijn we geariveerd op de locatie, Grundarfjörður. Helaas zijn de mensen van de ochtend tour getrakteerd op kotszakjes en hebben ze onze tour afgeblazen vanwege de harde wind. Er waren overigens geen Orca’s of dolfijnen gezien, dus op zich niet heel erg. GetAttachment-2.aspxDan moeten de plannen wat aangepast worden, we kunnen mee op de tour van de volgende dag om 10 uur. Alleen dat betekend wel dat we voor 7 uur in de auto moeten zitten. Je moet er wel wat voor over hebben. We hebben deze dag verder maar besteed met rondrijden over het schiereiland.

Na 3 keer IJsland ben ik er achter gekomen dat de meeste restaurants hier pas om 18.00 uur open gaan, terwijl ik altijd gedacht had dat er gewoon niks open was in februari. Maar ook hier in the middle of nowhere hebben we een leuk restaurant gevonden, een hapje gegeten, de weersvoorspelling nog even gecheckt en weer richting ons appartement gereden.

Onderweg zouden we enige kans moeten hebben op het Noorderlicht, maar ook de weermannen op IJsland zijn wel eens mis. De locatie waar het onbewolkt zou zijn werd getroffen door een klein sneeuwstormpje. Je kunt net zo goed een laken over je ruit trekken, want dan is het zicht nog beter. Onderweg hebben we voor we in de storm reden nog wel even kunnen genieten van het groene licht, maar we blijven hopen op meer.

21 februari 2016, (N)Iceland

Donderdag 18 februari gingen onze wekkers dus heel vroeg voor vakantiebegrippen en zaten wij om 6.45 uur startklaar in de auto, in de hoop dat dit keer onze tour wel door zou gaan. Het is pas na half 10 in de ochtend licht, maar zo vroeg in het donker zag het weer er al goed uit. Tijdens onze rit hebben we de zon zien opkomen en dat is een korte nacht absoluut waard.

GetAttachment-5.aspxNetjes op tijd zijn we weer op plaats van bestemming en mogen we dit keer met pak en al wel in de boot. Het weer is super, geen wolk aan de lucht dus op naar de Killer Whale. Maar geluk dwing je blijkbaar niet af en is ook niet bij de domme ;-), geen Killer Whale helaas. Maar wel hebben we genoten van de White-Beaked Dolphins die ruim een half uur rond onze boot hebben gezwommen en van de prachtige uitzichten die je vanaf het water hier hebt.

GetAttachment-8.aspxTegen de avond zijn we terug in Reykjavik en gaan we op zoek naar wat te eten. Op zoek naar het Noorderlicht hoeven we deze avond niet te doen, want het weer zit helaas niet mee. Maar voor de vrijdag staat er weer wat moois op de planning, de gletsjertocht! dus dan maar op tijd naar bed.

21 februari 2016, (N)Iceland Part 2
We hebben onze gletsjertocht geboekt bij Icelandic Mountain Guides, wat achteraf een heel goed idee bleek. De tocht Unknown-8die we eerst met de auto moeten afleggen is ongeveer 2,5 tot 3 uur en gaat wederom door een prachtig landschap. Onderweg stoppen we bij de verschillende watervallen, Seljalandfoss en Skogarfoss. Voor het eerst in 3 keer IJsland heb ik ook Eyjafjallajökull gezien zonder wolken. Hier hebben we ook even een kort bezoek gebracht aan het bezoekerscentrum van Eyjafjallajökull, waar een film van 20 minuten wordt getoont over de uitbarsting in 2010, die zo ongeveer in half Europa het hele vliegverkeer platlegde, en volgens mij IJsland voor toeristen in 1 keer op de kaart zette ;-).

Unknown-7Om 13.30 zijn we aangekomen bij de verzamelplaats voor onze gletsjertocht en maken we kennis moet onze gids Oktavia. Als je ooit naar IJsland gaat is dit zeker een aanrader, al hadden wij wel het geluk dat we een klein groepje hadden, naast ons waren en nog twee jongens uit Engeland en Duitsland. Het uitzicht was fantastisch, we hebben door grotten en tunnels van ijs gelopen… en ervan gegeten en gedronken :-). De foto’s spreken voor zich lijkt mij, het is lastig te beschrijven hoe dit is, je moet dit gewoon meemaken!

GetAttachment-12.aspxGetAttachment-13.aspxNa deze heerlijke middag zijn we nog een paar kilometer doorgereden naar Vik, waar we een leuk restaurant hebben gevonden aan de voet van een berg, met heerlijke steak sandwiches!

Tegen 19 uur rijden we op het gemak terug naar onbewolkt gebied en jawel eindelijk hebben we de halve nacht buiten kunnen staan om te genieten van het Noorderlicht! Een prima reden om voor de lol 3 uur buiten te staan midden in de nacht. Of misschien moet je hier toch een beetje gestoord voor zijn…

Wat een super gaaf land is dit!!! Maar -14 is wel heeeeeeeeel koud.

22 februari 2016, Bless Ísland (tot ziens IJsland)

Het is inmiddels maandagavond en de eeste werkdag zit er al weer op. Hoe lang (of kort) je vakantie ook is, het gaat altijd te snel voorbij. Maar ook deze keer was het weer genieten, voor mij was het alweer de derde keer dat ik IJsland bezocht, maar het blijft een land met verassingen en nieuwe dingen. De plannen voor een volgend bezoek zijn dan ook alweer vluchting besproken, maar dan toch echt een keertje in de zomer.

Harpa

De laatste dag van onze trip hebben we voor het eerst een klein beetje uitgeslapen, vakantie met mezelf is hard werken. Na een lekker ontbijt in onze vaste koffie café in Hafnarfjörður Súfistinn zijn we op souvenier jacht gegaan. Naast de vaste toeristen attracties kwam het vooral neer op chillen en eten.

Mocht je een keer in Reykjavik zijn en goed willen eten, moet je zeker naar het restaurant Grillmarkaðinn gaan!

Wist je dat:

Je Eyjafjallajökull het best kan uitspreken door in het Engels heel snel “I feel like Yoghurt” te zeggen;

Sneeuw en ijs of geen sneeuw en ijs, 120 km per uur rijden met de auto kan gewoon volgens een IJslander;

Als je IJslandse woorden wil uitspreken je dit het beste heeeeeeel snel kan doen, dan lijkt het nog wat;

Ze echt schapenkop en verotte haai eten;

De meeste boeren zelfvoorzienend zijn;

Je het niet zelf bent als je rotte eieren ruikt (en ook niet je zweet sokken);

Je bij Svarta Kaffi terecht kan voor de beste “soup in town”