Salkantay – Machu Picchu

Vrijdag 11 juli 2008,  Cuzco ” de Keizerlijkestad”

Church-in-Cuzco-Peru-dreamstime_xxl_18201042-e1426594797259De afgelopen dagen hebben we Cuzco verkend, wat absoluut een hele mooie stad is. Deze is gebouwd door de Spanjaarden bovenop de oude Inca stad. Deze stad was de hoofdstad van het Inca Imperium en heette in Quechua “Navel” , wat Aarde betekend.

Maandag 14 juli 2008 zijn we om 5.30 uur naar het kantoor van Liz’s Explorer gegaan (www.lizexplorer.com), de organisatie waarmee wij onze alternatieve Inca Trail gingen lopen, Salkantay-Machu Picchu 5 dagen / 4 nachten. We hebben een groep van 6, Sam en Robin uit Zwitserland, John uit Engeland en Mark uit ons eigen Nederland en uiteraard Hannah en ik. De eerste 2 uur hebben we met de auto afgelegd vanaf Cuzco naar Mollapata.

Salkantay 4.600mIn dit dorp kunnen we nog even snel gebruik maken van een normaal toilet, want die gaan we de komende dagen niet gaan tegenkomen. Na de plaspauze gaat het echt beginnen, Mollapata – Soraypampa. De eerste dag lopen we 19 kilometer over zandwegen en over heuvelachtig grasland. Tijdens de tocht kunnen we genieten van een prachtig uitzicht over de dalen en op de bergen die voor ons liggen. Na 7 uur lopen met diverse rustmomenten komen we aan bij het eerste kamp bij Soraypampa. Deze bevindt zich op 3.900m aan in de buurt van van de berg Salkantay, waarvan de top 6.271m hoog is.

Dinsdag 15 juli 2008

De eerste nacht in het kamp hebben we het erg koud gehad en een stenen ondergrond zorgt ook niet direct voor een goede nachtrust, maar daar krijg je wel een schitterende sterrenhemel voor terug. Om 6 uur zijn we vrolijk opgestaan voor een ontbijt met pannenkoeken en een fikse klim tot aan de voet van Salkantay. De tocht vandaag gaat van Soraypampa via Chaullay naar Qollpapampa.

5 Inca Trail 'Salkantay' (6)Om 8.45 uur stond ik aan het begin van de eerste zig-zag klim, omhoog naar de “Apacheta Pass”… Ik zie er een beetje tegenop, maar met een muziekje erbij kan ik me een beetje afsluiten voor deze slijtageslag en moet het lukken. Na 45 minuten klimmen heb ik samen met onze gids Saul een paar minuten pauze ingelast en genoten van het zicht op de berg Salkantay. Doordat het een behoorlijk pittige klim is, op deze hoogte, vergeet je bijna dat je op een van de mooiste en bijzonderste plekken op deze aardbol bent. De omgeving is echt schitterend, bergen bedekt met sneeuw en de groene heuvels in de verte. Na de korte pauze ben ik alleen verder gelopen tot ook ik de Apacheta Pass bereik. Met onze complete groep aangekomen op het hoogste punt van onze trail 4.600m, hebben we, volgens Inca traditie, een offer gebracht aan de berg in de vorm van cocablaadjes die we onder een steen hebben gelegd. Na een kort rustmoment gaan we verder bergaf, op weg naar onze lunch in Huayracpunku!

5 Inca Trail 'Salkantay' (3)Het is in totaal weer 1km dalen voor we bij kamp 2 aankomen bij Qollpapampa. Om hier te komen lopen we door de wolken die boven het bos hangen, over smalle en zanderige paadjes, die soms gevaarlijk modderig en glad zijn. We zien prachtige kleurrijke bloemen en met een beetje geluk ook nog een snel fladderende Kolibrie. Het was een dag waarop we bijna 9 uur hebben gelopen, ik vond het zwaar, vooral het eerste stuk omhoog, maar het is iedere stap waard. Na een bad in de rivier, 10 muggenbulten en een heerlijke maaltijd rijker, kruipen we allemaal braaf om 20.30 uur onder de wol.

Woensdag 16 juli 2008

Voor de derde dag stond er weer een lange wandeling op het programma, we lopen van Qollpapampa naar Santa Teresa. Maar eerst een heerlijk ontbijt met de besneeuwde bergtoppen als uitzicht. De tocht van vandaag gaat door een subtropisch vallei met verschillende soorten planten, fruitbomen, bloemen en veel vogels. Rond lunch tijd zijn we bij “La Playa”, waarna we verder lopen naar de eindbestemming van die dag, vlak bij Santa Teresa. Na 5 uur bikkelen, blijkt dat we iets te snel hebben gelopen, de porters (mensen die met behulp van ezels en paarden onze tenten en tassen sjouwen) zijn er nog niet. Dit betekend een extra uurtje pauze, wat wij niet erg vinden. Voor we bij het 3e kamp aankomen, maken we nog een stop en geniet ik van mijn eerste Inca biertje. De volgende morgen gaan we met de auto naar Santa Teresa, waar we met een hike van 4 uurtjes naar Aqua Calientes lopen.

Donderdag 17 juli 2008

5 Inca Trail 'Salkantay' (16)De laatste wandeldag gaat van Santa Teresa naar Aqua Calientes. Om 6 uur gaat de wekker en na het eerste stukje met de bus te zijn gebracht gaan we weer aan de wandel. De wandeling gaat via een pad door het bos en langs de rivier Vilcanota, die tussen de bergen door slingert. We zien watervallen, bergen, tropische planten en oude mannetjes langs de kant van de weg die hun vers fruit aan de man willen brengen. De lunch van deze dag hebben we in Hidroelectrica, vanaf hier kun je al de achterkant van de berg Machupicchu Santuary zien. De lunch bestaat dit keer uit gevulde avocado, rijst, pasta en zoete limonade. Het eten tijdens deze tocht is iedere keer weer verbazingwekkend lekker en veel te veel. Met goed gevulde buiken nemen we hier afscheid van onze kok en zijn assistent die de afgelopen dagen met ons mee reisden.

De laatste 2,5 uur gaan over de spoorlijn die bij Aqua Calientes uitkomt. Het is een vermoeiende tocht over die bielzen, die net iedere keer weer iets te ver uit elkaar liggen, waardoor je om de zoveel stappen tussen de bielzen op de kiezels stapt. Het was een lange tocht op het heetst van de dag, maar blij als een kind komen we aan in Aqua Calientes, waar we ons kunnen laten zakken in de 5 Inca Trail 'Salkantay' (30)hotsprings met een koud biertje en vroeg in de avond samen dineren in een van de vele restaurants hier. Na een toch van 4 dagen door de bergen en de tropische bossen, waar vrijwel niemand woont is het weer even wennen om in een overvol dorp te zitten. Het is hoogseizoen in Peru en dat betekend dat er meer mensen een bezoek brengen aan deze plek. Het is er dus druk, maar dat mag de pret niet drukken.

Vrijdag 18 juli 2008

Na een douche en een zacht bed slapen we als roosjes en staan we de volgende ochtend zo vroeg mogelijk (05.45) voor de ingang van de stad Machu Picchu.

Eenmaal binnen gaan we gelijk richting de berg Huayna Picchu. De hoge berg geeft een prachtig uitzicht op de ruïnes van de stad en de omgeving. Er mogen maximaal 400 mensen per dag deze berg op, en aangezien het druk is, is het dus dringen geblazen (helaas). Dit betekend het eerste uur in de rij staan en hopen dat je bij de eerste 400 mensen zit. Je moet hier je naam en paspoort gegevens achterlaten voor je de berg op gaat. Er schijnen blijkbaar nog wel eens mensen 6 Machu Picchu (34)naar beneden te vallen, help! Tijdens het beklimmen van de trappen naar boven vond ik dat ook niet zo gek. Inca traptreden voldoen niet echt aan de veiligheidseisen van de moderne tijd. Na 30 minuten zijn we bovenop de berg, die het welbekende uitzicht biedt van de stad. Ik denk dat dit het meest gefotografeerde punt van Peru is.

Genieten daar bovenop de top! Eenmaal weer beneden in de stad, krijgen we van Saul een rondleiding van 3 uur langs de meest belangrijke plaatsen van Machu Picchu. Halfverwege de middag gaan we terug naar Aqua Calientes, waar we proosten op een succesvolle en prachtige trekking, naar de belangrijkste plaats van de Inca’s. Om 18.00 uur gaat onze trein terug naar Cuzco waar we moe en voldaan ons bed opzoeken.