shelfcloud

Tornado Alley 2013

26 mei 2013, Wervelende roadtrip

Een van mijn reisvrienden is om het in zijn eigen woorden maar te omschrijven een soort van ‘weer’ nerd, die erg goed is in het overbrengen van deze fascinatie, kan ik uit eigen ervaring vertellen.

Zo bedacht hij het briljante idee om te gaan storm chasen. Een idee dat sommige familieleden en vrienden een minder goed idee vinden, maar goed je moet doen wat je moet doen.

Je verdiepen in storm chasing, weer kaarten, windsnelheden, windrichtingen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het kijken naar Twister en Storm chasers is een begin, maar ook niet meer dan dat. Na een paar korte intensieve lessen in het lezen van weerkaarten en het voorspellen van stormen, was ik verkocht en besloot ik mee te gaan.

Het plan was als volgt; vanaf Amsterdam vliegen we naar Houston om daar over te stappen op het vliegtuig naar Dallas, Texas. Na de twee vluchten van ongeveer 9 uur en 1 uur, is het tijd om onze storm chase bolide te gaan ophalen bij de car rental. Een voor Amerikanen een bescheiden Jeep Liberty en voor ons – Europeanen – een decadent grote Jeep Liberty.

IMG_0662Na een nacht in een motel in de omgeving van Dallas zijn we met onze storm chase bolide richting het Noorden gereden naar ons eerste storm gebied, die volgens de voorspellingen in de omgeving van Salina (Kansas) zou moeten gaan ontstaan. Tijdens deze rit rijden we door Texas, doorkruisen we de staat Oklahoma en eindigen we halverwege de staat Kansas en hebben we op dag 2 al ruim 448 mijl afgelegd.

IMG_5845

Onze voorspelling voor de eerste storm zijn niet slecht en we staan eigenlijk gelijk de eerste chase dag al goed in de buurt van de storm, die ontstond aan het eind van de middag bij het dorp Ellsworth. Veel meer dan een grote onweerstorm zal dit complex niet worden, maar het is een prima begin en het beloofd veel goeds voor de komende twee weken.

The chase continues

Na het onweerspectakel van deze avond brengen we de nacht door in een motel in Salina, Kansas.

IMG_5941Nog even de weersverwachtingen van de volgende dag bekijken en dan naar bed! En waar de dag mee wordt afgesloten, wordt deze ook weer begonnen.

Niks is zo veranderlijk als het weer, en een op het eerste zicht kleine verandering kan toch honderden kilometers schelen. Maar gelukkig voor ons is er in de voorspellingen niet veel veranderd en hebben we geluk dat we niet veel meer dan 50 mijl hoeven te rijden om bij de storm area te komen. Voor zover doen we het best goed als storm chasers!

400x266_04211644_dryline
De storm ontwikkelt zich halverwege de middag. Van een strak blauwe lucht naar prachtige aambeeld wolken binnen een half uur. We kunnen zelfs duidelijk zien waar de ‘dry-line ligt, de zogenoemde visuele lijn waar droge en vochtige lucht elkaar tegenkomen. Een lange trein van wolken begint voor onze ogen te ontstaan.
Met onze 4-wheel drive Jeep rijden we achter deze groeiende wolken aan, richting Bennington, dat even ten Noorden van Salina ligt. Op een gegeven moment wordt er door onze chauffeur een vreemde, strakke, laaghangende wolk gespot aan de horizon. Op een veilige afstand parkeren we de auto en checken we nogmaals de radarbeelden die helaas erg langzaam worden geladen door de slechte internet verbinding.

IMG_0155Vanaf onze positie voelen we plotseling warme lucht langs ons glijden, die in de wolk wordt gezogen. Een van de tekenen voor een supercell in ontwikkeling. Gelukkig hebben we plotseling weer wat bereik met het internet en wordt de radar ge-update, die aangeeft dat we in het midden van een ‘tornado warned aera’ staan. Bingo!

Vanuit de laaghangende strakke wolk ontstaat langzaam een driehoekvormige wolk, ‘wall cloud’ genoemd. (http://en.wikipedia.org/wiki/Wall_cloud )

Normaal gesproken is dit de laatste stap voordat een tornado ontstaan kan. Helaas begint het langzaam te regenen, waaruit we concluderen dat hevige hagel niet ver weg kan zijn. Om veiligheidsredenen en om schade aan de auto te voorkomen, rijden we een stuk terug en houden we de wall cloud van een afstand in de gaten.

IMG_0148

Op dat moment veranderd er iets in de storm. De laaghangende wall cloud verdwijnt en de circulatie van de supercell verschuift in Oostelijke richting. Wij houden een donkergrijze massa wolk over die met de minuut donkerder wordt. Om een beter beeld te krijgen van de storm, rijden we in Zuid Oostelijke richting.

IMG_0160Op het moment dat wij van locatie veranderen neemt de storm af. Als we arriveren op een prima locatie ten op zichte van de storm, blijkt er weinig meer van over te zijn. Zo snel als het komt, zo snel verdwijnt de storm ook weer.

Als we staan te kijken hoe het complex aan ons voorbij trekt, worden we aangesproken door een stel voorbijrijdende andere storm chasers die ons hun net geschoten foto’s van de tornado laten zien. Zij waren aan de goede kant van de storm beland, op precies de tegenovergestelde locatie in vergelijking met ons. Jammer, maar morgen weer een dag! Positief puntje van deze dag is dat we wel degelijk kunnen bepalen waar de storm kan ontstaan, nu nog de juiste locatie zien te vinden, ten opzichte van de storm zelf.

Uiteindelijk heeft deze storm een een EF3 tornado geproduceerd, met windsnelheden van 247mph (398 km/h) en een diameter van 1,5 mi (2,4km).

Sommige storm chasers deden het iets beter en maakten dit filmpje van de storm: http://youtu.be/Wz9gVFZzDbI

We laten Kansas achter ons and say Hi to Oklhoma!

Onderweg van Topeka (Kansas) rijden we richting Wichita en vervolgens Oklahoma City over de I-35 waar we stuiten op een prachtige Bow Echo.

IMG_0191http://en.wikipedia.org/wiki/Bow_echo

En dit aan het begin van de dag, dat ziet er veelbelovend uit! We rijden verder in de richting van Oklahoma City, waar we in een lokaal truckers restaurant wat eten in de buurt van Perry. Hoe het heet en waar het precies ligt, is ons helaas ontgaan door de eerste tornado van die dag – nog vlakbij ook – die we voornamelijk meekrijgen via de radio. Als echte storm chasers laten we de lunch voor wat het is, betalen en springen de auto in. Zo snel als onze Jeep wil, rijden we richting Guthrie en volgen vol adrenaline de radio berichten.

Eenmaal de snelweg opgedraaid rijden we de eerste hindernis al tegemoet, traffic jam, damn. Gelukkig niet door het weer, de lucht boven ons is nog strak blauw en het blijkt een wegafzetting te zijn, waardoor iedereen op de linker baan moet.

IMG_5962

Aan de horizon zien we de dry line en enorme groeiende wolken ons tegemoet komen. Het eerste wat door de auto vliegt is: “WAAROM moesten we stoppen voor steaks? We missen alles.” De file is snel opgelost en zo snel als we kunnen rijden we in Zuidelijke richting over de I-35 ontwijken een paar hagelbuien en bedenken vervolgens dat het misschien niet de laatste storm van de dag is. In plaats van als idioten achter een storm aan te rijden, besluiten we te wachten op de volgende supercell. Ofwel Storm waiten…

Zo bedacht zo gedaan. We rijden de snelweg af en wachten op E0760rd en beginnen met wachten tot de mooie gele vlekken op de radar zich ontwikkelen tot rode vlekken.

Zoals verwacht groeit de gele vlek snel uit. Heel snel! Het duurt niet lang voordat we deze storm met het blote oog kunnen zien aankomen. Dit zijn de momenten dat je beseft dat er niet te spotten valt met moeder natuur. De supercell schuift al draaien langzaam onze kant op en omdat het lijkt dat hij recht over ons heen gaat besluiten we onze storm chase vehicle te verplaatsen, voordat de hel boven ons losbarst in de vorm van softball size hail.

IMG_5981

We rijden richting Perkins waar een aantal minuten eerder de eerste kleine tornado van die dag de grond raakte. De schade is niet groot maar wel goed te zien in omgewaaide bomen en regenwater dat over de heuvel naar beneden glijdt.

We volgen de drijvende supercell in een kolonne van meerdere storm chasers naar een kleine vallei ten Zuiden van Perkins. Het geeft ons de tijd wat mooie foto’s te maken en zelfs een glimp op te vangen van de TIV. http://en.wikipedia.org/wiki/Tornado_Intercept_Vehicle

IMG_5990

Zo snel als het begint, zo snel is de lucht ook weer strak blauw en is er van een rotating supercell in de lucht geen spoor meer te vinden. Wat overblijft zijn de geknakte bomen, ondergelopen wegen en een hoop prachtige foto’s.

But in the and, it was a great day for a storm chaser!